بسم الله الرحمن الرحيم

ضمن تشكر از دوست عزيز كه پاسخ هاي ما را بادقت مي خوانند

بنابراين تصميم گرفتم  متن پرسش و متن پاسخ را به همراه لينک آدرس پرسش گر برای همه خوانندگان گرامی در وبلاگ قرار دهم

behzad

دوشنبه 5/4/1385 - 10:32

با توجه به گفته شما:
همانطور که در پست های قبلی براتون نوشتم، عصمت موهبتی الهى و ذاتى است كه بر اساس شايستگى هاى افرادآنهم تحت شرايطى، به شخص معصوم افاضه مى شود و هرگز قابل تحصيل و اكتسابی نيست.
سوال من اینست که چگونه می شود که امام قبل از تفویض عصمت، معصوم باشد؟که اگر معصوم است دیگر چه نیازی به تفویض عصمت دارد؟

behzad_niez.persianblog.ir - behzad_niez@yahoo.com

 

توجه شما را به دو نكته جلب مي كنم

  1. خداوند حكيم است و همه افعال او حكيمانه است بنابراين موهبت عصمت را گزافي به كسي نمي دهد بلكه چون علم دارد كه اين بندگان شاكرترين و عابد ترين بندگان او با اختيار خود خواهند بود و از موهبت الهي سوء استفاده نخواهند كرد شرايط لازم را از جمله معصوم بودن براي موفقيت آنها در مسئوليت سنگين خود فراهم كرده است
  2. نبايد غفلت كرد كه خيلي از افراد عادي غير از امام و پيامبر نيز مي توانند معصومانه زندگي كنند چنانكه افرادي مانند زينب س و علي بن الحسين ( علي اكبر ) چنين بودند.

 بنابراين تفاوت عصمت معصومين با سايرين در اين است كه آنان داراي عصمت تضمين شده هستند و چون عصمت ذو مراتب و مشكك است اين حداقل عصمت موجود در آن ها است و براي رسيدن به مراتب بالاتر نيازمند عنايت و موهبت جديد الهي هستند

  

behzad

دوشنبه 5/4/1385 - 12:51

می خواستم بپرسم که چگونه محبت واقعی مانع از انجام گناه می شود؟لطفا منطقی جواب بدهید!؟و دیگر اینکه چگونه محبت غیر واقعی باعث بخشیده شدن گناهان می شود؟و اگر اینطور باشد آدم عاقل محب می شود و با خیال راحت گناه میکند!!و به قول شما بهانه خوبی می شود برای انجام گناه،پس با مطالعه بیشتر سعی کنید که کاملا منطقی سخنتان را تصحیح کنید وگرنه بایستی در آخرت جوابگو باشید.

behzad_niez.persianblog.ir - behzad_niez@yahoo.com

1.محبت واقعي انسان را به محبوب نزديك و او را وادار مي كند كه شبيه محبوب شود و اين بديهي است بنابراين اگر كسي محب اهل بيت كه مظهر اسماء الهي هستند باشد اولا سعي مي كند به محبوب خود نزديك شود و نسبت به او تشبه جويد و ثانيا تلاش مي كند از كاري كه باعث ناخوشنودي محبوب شود پرهيز كند و بديهي است گناه اسباب ناخوشنودي خدا و مظهر اسماي او يعني خليفه و امام خواهد شد بنابراين محب واقعي براي خوشنودي محبوب نافرماني نخواهد كرد طاعت محبوب برترين لذت ها براي او است.

2. محبت دو نوع است محبتي كه مقدمات ارادي ندارد مانند آن كه انسان با مشاهده جمال زيبا محب او مي شود و اين خارج از اراده انسان است تبعا چنين محبتي به خودي خود باعث ثواب نيست.

  نوع دوم محبتي كه مقدمات ارادي دارد مثلا انسان چون مي داند بر حسب ساختار فطري خود جميل را دوست مي دارد تلاش مي كند تا جميل مطلق يعني خداي تعالي و مظاهراسما و صفات او را بشناسد تا از اين طريق محب او شود بديهي است اين گونه محبت ورزيدن بالاترين ثواب ها است و اصلا حقيقت دين جز اين نيست كه از امام صادق پرسيدند آيا دردين حب است امام فرمود هل الدين الا الحب يعني آيا دين چيزي جز محبت هست؟

موفق باشيد.

 


نویسنده : عدل الهی ساعت ۱٠:۱۸ ‎ق.ظ تاریخ پنجشنبه ٢٢ تیر ،۱۳۸٥