آفرينش آسمان و زمين

توي يكي از وبلاگها به آيات قرآن اشكال كرده بود كه آيات با يكديگر متعارض هستند پرسش او اين بود
ابتدا آسمان خلق شد يا زمين؟
آيات قرآن در اين باره متناقض است در آيه 29 سوره بقره ابتدا آفرينش زمين ذكر مي شود و سپس آفرينش آسمان.
در آيات 9-12 سوره فصلت نيز ابتدا آفرينش زمين آمده و سپس آسمان، ولي در آيات 17-30 سوره نازعات ابتدا آفرينش آسمان آمده و سپس زمين.

پاسخ:
دوست من خداوند متعال، مى فرمايد: «ثُمَّ استَوَى اِلَى السَّماءِ وَهِىَ دُخانٌ فَقالَ لَها ولِلاَْرْضِ ائْتيا طَوْعًا اَوْ كَرْهًا قالَتا اَتَيْنا طَـائعين;(فصلت، 11) سپس بر آسمان كه در آن هنگام دودى بود به پرداخت و آن گاه به هر دو فرمود: چه بخواهيد و چه نخواهيد بايد تحت فرمان درآييد گفتند: به طوع و رغبت تحت فرمانيم.» و نيز مى فرمايد: «وَالاَرضَ بَعدَ ذلِكَ دَحَيها;(نازعات، 30) و زمين را بعد از آن (آسمان) گسترده (است).» آيه شريفه سى نازعات، تصريح دارد به اين كه خلقت زمين بعد از خلقت آسمان بوده است. اما آيه شريفه يازده فصلت كه با «ثم» آغاز مى شود، اگر چه ظاهر عطف اين است كه خلقت آسمان ها بعد از خلقت زمين بوده است، وليكن كلمه «ثم» كه بعديت را مى رساند، صرفاً بعديت در خبر را مى رساند، نه بعديت به حسب وجود و تحقق را. تصريح آيه سى نازعات مؤيد اين ادعا است. در اين جا ممكن است پرسيده شود، در آيه سى نازعات صحبت از خلقت زمين نيست، بلكه صبحت از گستردن آن است. در اين صورت اين آيه شريفه (سى نازعات) دلالت ندارد بر اين كه خلقت زمين بعد از آسمان بوده است.در پاسخ مى گوييم: زمين، كروى شكل است، و گستردن آن به جز با خلقتش به اين شكل نمى تواند باشد. علاوه بر اين، آيات مزبور بعد از گستردن زمين، به اخراج آب و چراگاه زمين و ريشه دار كردن كوه هايش اشاره كرده است; واين عيناً همان مطلبى است كه در جمله: «وجَعَلَ فيها رَوسِىَ مِن فَوقِها وبـرَكَ فيها وقَدَّرَ فيها اَقوتَها;(فصلت، 10) و در زمين كوه هاى ريشه دار قرار دارد كه قسمت بيرونى اش سر به آسمان كشيده و نيز در زمين آن چه قوت و رزق هست ]در چهار فصل [پديد آورده است.» آمده است; چون در اين آيات قرار دادن كوه ها در زمين و بركت دادن به زمين و تقدير ارزاق را با خلقت زمين يك جا بيان كرده، و سپس خلقت آسمان را با كلمه «ثم» به آن عطف نموده است. پس، ديگر نمى توانيم اين كلمه را به معناى بعديت زمانى بگيريم. به عبارت ساده تر: در آيات ده و يازده فصلت، كلمه «ثم» ظهور در اين دارد كه خلقت آسمان ها بعد از زمين بوده، و در آيات سوره «نازعات» كلمه «بعد ذلك» نيز ظهور دارد در اين كه خلقت زمين (كه گفتيم با دحو و گستردن آن يكى است)، بعد از خلقت آسمان ها است; ولى ظهور جمله «بعد ذلك» روشن تر و قوى تر از ظهور كلمه «ثم» در بعديت است.
اميدوارم كه اين دوست و بقيه افرادي كه اين سوال برايشان وجود دارد پاسخ سوال خودشان را دريافت كرده باشند
تا بعد

/ 13 نظر / 16 بازدید
نمایش نظرات قبلی
منصور حلاج

دوست عزیز از تعداد نظرات ابراز شده میشه به کیفیت و اهمیت و مقبولیت و خلاصه خیلی چیزای دیگه مربوط به نوشته های شما پی برد. پیروز باشید!

ابوجهل

دوست بزرگوار، معلوم میشود شما نیز همانند بسیاری از هم کیشان خود تنها به قاضی می روی. توصیه می کنیم نوشته های ما را به دقت و بطور کامل مطالعه کن سپس اگر باز هم چیزی برای گفتن داشتی ابوجهل برای نیوشیدن آن آماده است.

علیرضا

سلام , بدلیل اینکه همت می کنید و می نویسید ازتون تشکر می کنم. فکر می کنم که باید مستدل صحبت کنید. از قرآن دلیل آوردن برای همه قابل قبول نیست. وقتی که وجود یا عدم وجود خدا مورد بحث است دیگر جایی برای بحث های نظیر اول تخم مرغ یا اول مرغ نیست. از دوستان دیگر هم خواهشمندم که این چنین بحث هایی را به بددهنی و حاشیه نکشانند. به امید موفقیت برای همه دوستان.

Mosafer

سلام وبلاگ خيلی خوبی داريد...راستی عجب فرهنگ کثیفی دارند این نامسلمانها .همهشان افرادی عقده ای و بیمار و وطن فروش و بیگانه پرستند اصلآ با انسانیت و هر انچه بوی معنویت می دهد دشمنند .مطلب فرد پایینی را نگاه کنید تا متوجه خباثتشان بشوید خداوند خوب ذلیل و آواره شان کرده .آفرین بر مسلمانها که به پیروی از فرهنگشان با این بیماران خونسردانه برخورد میکنند و با آنها دهن به دهن نمی شوند ......موفق باشید....

محمد علي

آفرين بر تو و وبلاگ خوبت در ضمن دوستان مي تونند با استدلالات دشمنان دين هم آشنا بشوند امام صادق مي فرمايد خدا را شكر كه دشمنان ما را احمق آفريد البته منظور من افرادي است كه توهين كردند و نه افرادي كه استدلال منطقي كرده اند

باران 57

سلام ! منتظر مطالب جدیدتان هستم . با آرزوی توفیق و سلامتی و خدا نگهدارتان.

سيد حميد حسيني

موفق باشيد. اميدوارم از نظراتتان در مورد مطالب وبلاگ کلام استفاده کنم.

O

رضا جان از اينکه سری به من زدی ممنونم.برات لينک ميدم اميدوارم زود زود اپديت کنی ولی دقت کن مساله دين هرچند با مبنای عقلانی قابل بحثه ولی يک سلوک باطنی هست وبايد حقايق رو در اون از طريق باطنی واز کانال ولايت باطنی واقعی دريافت کرد.دين يعنی سلوک ظاهری وسير باطنی متاسفانه همه سير باطنی رو فراموش کردن

محمد

موفق باشی باید کسانی باشند که جهل مردم را برایشان اشکار نمایند در ضمن اگر کسی منطق داشته باشد با منطق جواب می گیرد می گویند ادم خواب را می توان بیدار کرد ولی اگر کسی خود را به خواب زده باشد نمی توان بیدار کرد پس از حرفهای ناروا و زشتی که می زنند ناراحت نشو خدا به شما خیر دهد انان که در مقابل حرف منطقی حرفهای زشت میزنند یقینا منطق ندارنداحساس مسئولیت و انجام این فعالیت قابل تقدیر است . امیدوارم همچنان فعال و توانمند به نشر آگاهی بپردازید و اگر در جرگه ای هستید که دوستانی همچون خود دارید باید بااین امکان به تبلیغ اسلام ناب حصرت محمد ابن عبدالله صلی الله علیه و اله و سلم بپردازید

حسين

سلام از زحمات صاحب وبلاگ تشکر ميکنم. به تمام دوستان هم تذکر ميدهم که در نوشتن نظرات رعايت عدالت و انصاف رو داشته باشند. ما در بين دوستانی که اينجا نظر ميدهند دشمن نميبينيم همه بندگان خدا هستند و اگه اشکال هم بگيرند حق پرسشگری است که خدا داده و برای روشن شدن فضای بحث هاست با عباراتی در صدد بر نيائيم کهديگران رو تخطئه کنيم متشکرم